18 mar 2012

Kokospannkakor - Förbättrad version


Jag har jobbat vidare på kokosplätts-receptet och lyckats få till godare plättar/pannkakor med färre ingredienser och mer protein. Denna smet är också mer flytande och lättare att jobba med.


Kokospannkakor/plättar 2.0
1 port

3 ägg
1 msk fiberhusk
1½-2 dl kokosgrädde
½ tsk äkta vanilj
1/3-½ tsk salt

Vispa allt ordentligt och stek i kallpressat kokosfett eller smör. Konsistensen ska vara som vanlig pannkakssmet så beroende på vilken kokosgrädde du använder får du justera mängden.

De får finare färg om de steks i smör, blir brunare. Men smaken är det ingen större skillnad på.


Som kokosgrädde går det bra att använda Santa Maria Extra Creamy Coconut Milk, den är billigare än Blue Dragon. Innehåller inte lika mkt kokosmjölk men det duger alldeles utmärkt för pannkakorna!



3 kommentarer:

  1. låter gott men hur får jag in detta i min matplan? Kokosgrädde är ju fett och 2 dl är ju rätt så mkt... Hur tänker du där?
    Kan säga att det går bra..börja komma ur kaffeabstinensdimman lite ;o) och vänja mig vid den nya måltidsordningen + samt mängderna... Men det går ltie pö om pö... märker direkt när jag slarvat med fettet - blir hungrig mellan måltiderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror ju på hur mkt fett/protein du ska äta. Jag får äta motsvarande 1,5 dl kokosgrädde (kolla omvandlingstabellen) och 3 ägg - och det får du med i din alternativa frukost. Så kör hårt :) Om du vill äta till lunch el middag så får du ta 2 ägg och 1,1 dl kokosgrädde istället. Minska på fiberhusken lite då också.

      Radera